Πολλές φορές αισθανόμαστε καταβεβλημένοι κατά περιόδους, ενώ κάποιοι μπορεί να φτάσουν σε οριακά σημεία εξάντλησης. Το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε κλονισμό, όπου η αντιμετώπιση απλών, καθημερινών εργασιών μπορεί να είναι δύσκολη και κουραστική. Και μάλιστα τα συμπτώματα εξουθένωσης εμφανίζονται μερικές φορές με απροσδόκητους τρόπους. Από θέματα πέψης, πόθος για άμετρη κατανάλωση ζάχαρης και ευαισθησία στις γνώμες των άλλων αποτελούν μεταξύ άλλων ορισμένα σημεία χρόνιου στρες.

Νευρικός κλονισμός και burn out

Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, ο νευρικός κλονισμός είναι αποτέλεσμα της σωματικής αλλά και ψυχολογικής καταπόνησης και μπορεί να υποδεικνύει υποκείμενη ψυχική νόσο (κατάθλιψη, αγχώδη διαταραχή κά.) που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. O όρος «burnout» χρησιμοποιείται πιο συχνά για να περιγράψει τη σωματική και ψυχική κατάρρευση.

Όποια και αν είναι η ετικέτα, το συναίσθημα που νιώθει κανείς είναι η εξάντληση, αδυναμία διάκρισης του πραγματικού από το φανταστικό (ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις), απελπισία, απώλεια διάθεσης για ζωή και έλλειψη απαραίτητης ενέργειας για την ολοκλήρωση απλών καθημερινών δραστηριοτήτων.

Σε ένα έγγραφο του 2013 με τίτλο The Medical Perspective on Burnout κατά τον νευρικό κλονισμό σημειώνονται χαμηλά επίπεδα στρες, πράγμα που σημαίνει ότι μετά από μια περίοδο υπερ-δραστηριότητας, οι αντιδράσεις επιβραδύνονται αφήνοντάς μας να αισθανόμαστε αδιάφοροι και μουδιασμένοι.

Η κατάσταση αυτή μας εμποδίζει να έχουμε την κατάλληλη αντίδραση σε περιστάσεις αγχωτικές, όπως να μην προετοιμαστούμε κατάλληλα για εξετάσεις ή να βρούμε μια καλύτερη δουλειά, όταν αισθάνονται δυστυχισμένοι στη δουλειά.

Τα υψηλά επίπεδα στρες δεν σχετίζονται απαραίτητα με το burnout, αλλά μπορεί να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση του συστήματος.

Το πρόβλημα είναι ότι συχνά εργαζόμαστε σε ένα γρήγορο επίπεδο με αποτέλεσμα αυτός ο ρυθμός να φαίνεται απλώς «φυσιολογικός», ειδικά όταν όλοι γύρω μας τρέχουν σε αυτήν την ταχύτητα. Δεν είναι μόνο η δουλειά και οι οικογενειακές ανάγκες, αλλά προσθέτοντας τις προσδοκίες που έχουμε θέσει στον εαυτό μας σχετικά με το τι θα πρέπει να κάνουμε στον ελεύθερο χρόνο μας. Η ανάκαμψη σε έναν ήσυχο χώρο είναι η ανατροφοδότηση που μας επιτρέπει να απολαύσουμε πραγματικά πώς ζούμε και εργαζόμαστε.

Εάν οποιαδήποτε από τις ακόλουθες φράσεις σας εκφράζει, ήρθε η στιγμή να δώσετε προτεραιότητα στην επαναφόρτιση:

«Δεν μπορώ να αντιμετωπίσω τίποτα άλλο.»

«Θέλω μόνο να κρυφτώ.»

«Νιώθω ότι καταρρέω.»

Τα παρακάτω σημεία είναι μερικά μόνο από αυτά που συνήθως απαντώνται πριν από την κατάρρευση. Ο γιατρός σας μπορεί να αξιολογήσει την κατάστασή σας και να αναγνωρίσει και άλλα στοιχεία.

1. Πόνοι στο σώμα και κακή ανάκαμψη από ασθένειες.

2. Ζητήματα πέψης: φουσκώματα, δυσκοιλιότητα και διάρροια.

4. Ζάχαρη και διεγερτικοί πόθοι.

Τα συμπτώματα άγχους είναι αποτέλεσμα της υπερλειτουργίας. Αυτό αυξάνει την επιθυμία να καταναλώσετε τρόφιμα, ενώ μεταφράζεται σε όλα τα συστήματα του σώματος: το πεπτικό, το ανοσοποιητικό, το νευρικό και ούτω καθεξής.

Ποια είναι τα συμπτώματα του νευρικού κλονισμούΜε όλα τα συστήματα αυξημένα, το ανοσοποιητικό μπορεί να υποφέρει και η φλεγμονή επιφέρει πόνο, δερματικά και τα πεπτικά προβλήματα. Αντιθέτως, η πλήρης πέψη βασίζεται σε μία ήρεμη νευρική κατάσταση του συστήματος και αγωνίζεται να ρυθμίσει και να απορροφήσει πλήρως τα θρεπτικά συστατικά και να αποβάλλει τις τοξίνες όταν διακυβεύεται.

Οι καλής ποιότητας πρωτεΐνες, όπως το κρέας ελευθέρας βοσκής, τα ψάρια, τα αυγά ή το κατσικίσιο τυρί και τα λαχανικά τρέφουν το σώμα και εμποδίζουν ένα άτομο να καταναλώσει καφεΐνη ή ζαχαρούχα σνακ.

Σωματική συμπεριφορά

5. Κακή στάση του σώματος.

6. Αναπνοή αργή.

7. Αντίδραση στον θόρυβο, το φως και τις απότομες κινήσεις.

Είναι μέρος των προστατευτικών μηχανισμών του οργανισμού μας να κάμπτεται προς τα μέσα και να έχει κυρτή στάση. Η κατάσταση αυτή συχνά συνδέεται με το χρόνιο στρες, την κατάθλιψη και την επαγγελματική εξουθένωση. Αν έχουμε κολλήσει σε αυτήν τη λειτουργία, ο θόρυβος και το έντονο φως μπορεί να φαίνονται αφόρητα.

Συναισθηματική κατάσταση

8. Εσωτερικός μονόλογος και διάλογος σε υψηλά επίπεδα.

9. Ευαισθησία στις γνώμες των άλλων.

Το άγχος είναι μια αυξημένη διεγερτική απόκριση και αποτελεί λειτουργία επιβίωσης, που σημαίνει ότι μπορεί να προωθήσει μια προοπτική που στηρίζεται στον φόβο για την αυτο-προστασία.

Το άγχος, η ανικανότητα και οι φόβοι γύρω από τα μελλοντικά γεγονότα και την ασφάλεια μπορεί να κυριαρχήσουν και να θολώσουν τις δράσεις και τις αποφάσεις μας διατηρώντας έναν φαύλο κύκλο.

Ποια είναι τα συμπτώματα του νευρικού κλονισμούΗ ασφάλεια είναι η λέξη κλειδί σε μέρη και καταστάσεις όπου αισθάνεστε παρηγοριά, ηρεμία. Είτε πρόκειται για τον χρόνο με έναν καλό φίλο είτε περπάτημα στην εξοχή είτε να μιλήσετε με έναν αξιόπιστο σύμβουλο, αυτές οι πράξεις συμβάλλουν στο να μην παραμένουμε σε μία κλειδωμένη κατάσταση εξάντλησης.

10. Οι συνήθεις εργασίες σχετίζονται με σκληρή δουλειά.

11. Νιώθετε την ανάγκη να απομονώσετε τον εαυτό σας.

12. Κακή ποιότητα ύπνου.

Η υπερφόρτωση στρες μπορεί να οδηγήσει σε εξουθένωση, και εκφράζεται διαφορετικά για τον καθένα από εμάς, κυμαίνεται από το άγχος έως τις κρίσεις πανικού. Τα υψηλά επίπεδα ορμονών του στρες διαταράσσουν τον ύπνο, το οποίο επιτείνει την πίεση για την ψυχική και σωματική υγεία.

Κοιτάζοντας το κινητό σας μέσα στη νύχτα εμποδίζεται η παραγωγή της ορμόνης του ύπνου μελατονίνη και προκαλεί μικρές κινήσεις των ματιών που σας κρατούν σε εγρήγορση. Απομακρυνθείτε, λοιπόν, από την τεχνολογία όσο το δυνατόν συχνότερα και κινηθείτε προς δραστηριότητες που μειώνουν τις ορμόνες του στρες, όπως μουσική, δημιουργικές αναζητήσεις και γιόγκα.

flowmagazine.gr